Werken in Brazilie |
|
Door: Feity & Daft® - Gast
Datum: 24-07-2008 06:11:53 | | @Emile
Goh, zo zoek ik nou nog een mede IT'er......
@Celina
Tja, duurdere regio van BR, meaning als je wat meer richting de toeristen oorden gaat, is de cost of living lager, maar zoals al zovele malen is gezegd,het hangt er ook van af wat je voor een levens standaard wilt bereiken. School en buitenschoolse opvang en ziektekosten verzekering, trek je beurs maar vast! Daar ga je alleen al een R$2000,- aan kwijt zijn en dat kan nog veel gekker naarmate de kids naar een duurdere school gaan (ken iemand die 1500,- pm betaald in SP voor 1 kind)
Wat zou je willen beginnen hier? Ik sluit me geheel bij Maarten aan dat het allemaal niet makkelijk is, maar onmogelijk nu ook niet weer.......
|
|
Door: Maarten van Tilburg - Gast
Datum: 24-07-2008 07:02:13 | | Er zijn twee belanrijke punten, denk ik.
1 De meeste mensen schijnen te geloven dat er tal van gaten in de markt zijn in Brazilie. Het kan zijn dat er nog een paar gevuld kunnen worden, maar mijn ervaring is dat het meeste al lang is geprobeerd (al of niet met succes) of al overvloedig aanwezig, waarbij opgemerkt moet worden dat de Brazilianen het vaak ook nog goedkoper kunnen omdat ze vaak genoegen (kunnen) nemen met minder inkomsten.
2 Wat je ook doet, hou rekening met de Braziliaanse omstandigheden. Op een paar steden in het NO na moet je niet rekenen op die relatief maar een paar toeristen uit europa of de VS, nog afgezien van het feit dat die markt oververzadigd is.
Verder, geen enkele onderneming maakt winst vanaf de eerste dag. Reken maar rustig op een jaar verlies, daarna kan het altijd beter gaan. De meeste bedrijfjes hier, ik weet het want ik zit er met mijn neus op, zijn al lang blij als ze de vaste lasten kunnen opbrengen en nog blijer als ze ook nog de salarissen kunnen betalen. Van het bedrijf dus, niet van de eigen huishouding.
Brazilie lijkt misschien makkelijk, omdat het veel minder regels heeft dan Nederland, maar dat kan ook in je nadeel verkeren, want je zal merken dat veel winkels en bedrijfjes hier werken zonder vergunning, met personeel zonder arbeidskaart, zonder belastingen te betalen, en zonder inzicht in de eerste beginselen van boekhouden of bedrijfskunde.
Ja, ze gaan een voor een kapot, maar jammer voor jou, er staan er daarna tien te dringen om het alsnog te gaan proberen.
|
|
Datum: 24-07-2008 07:13:05 | | @Daft:
Voor IT ers moet je volgens mij op LinkedIn zijn. Geef je e-mail even als je daar nog niet op zit.
|
|
| |
|
|
Door: Sponzzzo - Gast
Datum: 25-07-2008 09:48:15 | | DUUR:
The Economist heeft de nieuwste "Indice Big Mac" gepubliceerd.
Brazilie heeft 1 van de duurste Big Mac`s ter wereld (7e plaats).
Rio en Sao Paulo behoren ook tot de duurste plaatsen voor buitenlanders om te wonen.
Men moet zich niet blindstaren op de prijs van een kilo vlees of een pot bier hier (of de liefhebber een werkster /tuinjongen /chauffeur /kindermeid).
Het (over)leven is gewoon erg duur hier.
Folha de Sao Paulo:
São Paulo, sexta-feira, 25 de julho de 2008
Brasil tem 7º Big Mac mais caro do mundo; alta do real encarece SP e Rio
DA REDAÇÃO
O Brasil tem o sétimo Big Mac mais caro do mundo e a moeda mais valorizada em relação ao dólar entre os países emergentes, segundo o tradicional índice que leva o nome do sanduíche do McDonald's, elaborado pela revista "The Economist".
A valorização do real também foi um dos motivos que levaram São Paulo e Rio de Janeiro a estarem entre as cidades que mais subiram no ranking das localidades mais caras para estrangeiros, segundo a consultoria Mercer.
O sanduíche custa US$ 4,73 no Brasil, diz a "Economist", e só vale menos que o de países europeus como Suécia, Suíça e Reino Unido -o mais caro é o vendido na Noruega, por US$ 7,88. No último estudo da revista, em julho do ano passado, o lanche comercializado no país era o décimo mais caro, valendo US$ 3,61.
O Big Mac brasileiro custa 32,5% mais que o da sede do McDonald's, os Estados Unidos, onde o sanduíche é negociado a US$ 3,57. A valorização do real ante o dólar é a maior entre as moedas dos emergentes, o que sinaliza que o produtor brasileiro tem um câmbio menos competitivo para exportar que seus rivais. A segunda maior valorização é a da lira turca, que está 21% acima da moeda americana.
Pelo ranking da Mercer, São Paulo avançou 37 posições do ano passado para cá e agora é a 25ª cidade mais cara, e o Rio aparece no 31º lugar -33 postos à frente do que estava no ranking de 2007. Apenas Teerã (Irã) e Caracas (Venezuela) tiveram avanços superiores.
|
|
Door: Sponzzzo - Gast
Datum: 25-07-2008 10:06:31 | | Ondertussen is de Beurs hier in minder dan 2 maanden 22% gekelderd, en trekken de buitenlandse (Beurs) investeerders zich terug.
São Paulo, sexta-feira, 25 de julho de 2008
"Depois da saída recorde da Bolsa em junho, quando o saldo das operações feitas com capital externo ficou negativo em R$ 7,4 bilhões, os estrangeiros têm seguido com a venda pesada de ações brasileiras. No mês, até o dia 21, as vendas feitas por esses investidores bateram as compras em R$ 5,7 bilhões.
Desde o pico de 20 de maio, quando bateu em 73.516 pontos, a Bovespa já perdeu 21,9% -entrou em um "bear market", expressão usada na gíria financeira americana para falar de um mercado que já caiu mais de 20% desde sua máxima." |
|
Door: Jolanda-cp - Gast
Datum: 31-07-2008 18:51:54 | | Een vraagje hoe reken je bruto netto salaris uit in Brazilie? |
|
Door: sven - Gast
Datum: 31-07-2008 21:08:03 | | Ehhhmmm, bruto reken je niet uit. Netto is een ingewikkelde klus.
www.profcardy.com/calculadoras/aplicativos.php?calc=33&width=1280 |
|
Door: davidinho - Gast
Datum: 31-07-2008 21:35:27 | | Daarnaast zitten SP en RJ in de lift wat betreft duurste steden ter wereld. Resp. 25e (in 2007 nog de 62e plaats) en 31e (in 2007 64e) plaats in 2008.
Beter is het vertoeven in Asunción, Paraguay (143e plaats).
SP is overigens dan net zo duur als Amsterdam (gedeelde 25e plaats). |
|
Door: Jolanda-cp - Gast
Datum: 31-07-2008 22:11:48 | | @sven
bedankt voor de link Het doet precie wat ik wou weten. |
|
Door: Ramon - Gast
Datum: 07-09-2008 15:42:45 | | Beste Maarten & overige bezoekers van deze site, allereerst super dat jullie zoveel info delen omtrent het wonen & werken in Brazilie.
Ben zelf van plan om medio november voor een half jaar te verkassen naar een plaatsje ten oosten van Rio. Mijn vriendin woont daar.
Om vervolgens met haar een half jaar in Nederland te verblijven.
Een van m`n vele vragen is of het toegestaan is om bijvoorbeeld te werken voor een Nederlandse werkgever via internet en/of telefoon. Wordt op grond hiervan een visum verleend? Is dit toegestaan? Of is het raadzaam een enkeltje ipv een retour te boeken?
Bij voorbaat dank!
|
|
Datum: 07-09-2008 16:38:52 | | @Ramon:
Je bent denkelijk onderhevig aan dezelfde verwarring als ik in het begin, die wordt veroorzaakt omdat de zon de andere kant opgaat (tussen opkomst en ondergang). Maar tenzij je vriendin een zeemeermin is, zal ze ten westen van Rio wonen.
Bij mij in de buurt, mogelijk (Petropolis/Itaipava).
Je kan een (werkvisum) alleen maar krijgen als je voor een Braziliaanse baas gaat werken, en die moet dan aantonen dat jij het moet worden ipv een Braziliaan.
Op het toeristenvisum mag je niet werken, maar voor een Nederlandse baas via internet kan natuurlijk wel.
Vraag wel even goed na of je daar breedband kan krijgen. Dat is lang niet overal mogelijk en dan zit je met inbellen. Vooral in het weekeind staat dat regelmatig compleet stil (bij mij thuis iig)
Voor jou is verblijven zonder visum voor 180 dagen toegestaan, mits je het verblijf verlengd na 90 dagen bij de PF. Je moet dan wel een retourticket kunnen laten zien. Die verlenging is niet gegarandeerd, maar aan de andere kant is illegaal verblijven in Brazilie geen echt groot probleem.
Anders dan in Nederland. Jouw vriendin mag volgens mij maar maximaal 3 maanden (=90 dagen) verblijven, en dan 3 maanden buiten het schengengebied moeten verblijven.
Dit zijn de geneugten van het hebben van een relatie op lange afstand.
|
|
Door: Ramon - Gast
Datum: 08-09-2008 18:36:43 | | Beste Maarten, dank voor je snelle reactie.
Het betreft Maricá, ik meen toch echt ten oosten van Rio. Zij heeft naast een Braziliaans paspoort ook een Spaans reisdocument. Ik ga verder met puzzelen zoals het zoeken van een baan voor een Nederlandse werkgever enz enz. Nogmaals dank!
|
|
Door: sven - Gast
Datum: 08-09-2008 19:04:34 | | @Maarten
Petropolis ligt ten NOORDEN van Rio. Maricá (en Niteroi) ligt ten OOSTEN van Rio. Kijk maar op de kaart.
maps.google.com/?ie=UTF8&ll=-22.690052,-43.104858&spn=0.85776,1.227722&z=10 |
|
Door: meid1986 - Lid
Datum: 03-02-2010 11:45:32 | | Mijn vriendin en ik zijn helemaal verliefd geworden op Brazilie (Pipa/ tibau do sul) en zouden graag voor langere (bepaalde) tijd, terug willen (lees: ca. 3 maanden)!!!
Kan iemand ons tips geven over het visum, plekken waar je evt kan werken etc.
Vrijwilligerswerk is ook prima, we willen 2 maanden werken 1 maand vakantie! (is ons doel)
meid1986@hotmail.com
Super bedankt alvast. |
|
Door: Davidinho - Lid
Datum: 04-02-2010 00:15:11 | | Tot max. 3 + 3 (verlenging) maanden heb je alleen een toeristen visum nodig voor Brazilië.
2 maanden werken lijkt me niet te doen. Of je moet connecties hebben. Maar dan nog... |
|
Door: Maarten van Tilburg - Lid
Datum: 04-02-2010 02:36:28 | | Als je enigszins weet hoe hoog de werkloosheidscijfers in Brazilie zijn (en hoe slecht de sociale voorzieningen) en wat zo het gemiddelde salaris is wat men krijgt, denk ik niet dat je enthousiast zal staan te springen om voor een Braziliaanse baas te mogen werken (45 uur per week ofzo).
Nou is Brazilie geen Nederland, ik denk niet dat ze je per direct het land uitzetten als je het waagt om illegaal wat te werken. Maar het is een risico.
Voor een NGO vrijwilligerswerk doen kan vast wel, en ook officieel als die NGO door Brazilie erkend is. Organisaties als IBISS zijn hier al jaren werkzaam, maar ik denk dat zij een evt werkvergunning moeten regelen.
Kijk uit voor beunhazen.
|
|
Door: miguelholandes - Lid
Datum: 20-03-2010 01:13:33 | | celina, ik leef hier van 500 euro per maand,
maar betaal geen huur, kocht een klein maar leuk huisje voor slechts 3000 euro, (waar nog wel een zelfde bedrag aan vertimmerd moest worden) en leef van die 500 euro samen met mijn vrouw. Het houdt echter niet over... werk? inderdaad,, su zelf iets beginnen, of cengelse les geven... als je engels goed is tenminste, maar dat zal wel, succes! |
|
Door: sven - Lid
Datum: 20-03-2010 01:51:58 | | 500 euro, dat vind ik knap, en Dan ook nog Internet hebben.... |
|
Door: Maarten van Tilburg - Lid
Datum: 20-03-2010 03:14:21 | | Inernet Gratis....
|
|
Door: ChristinaSantos - Lid
Datum: 20-03-2010 10:25:03 | | enne miguel... hoe zit het dan met je sociale voorzieningen? ben je goed verzekerd?
Misschien heb ik er overheen gelezen maar waar heb je dat huisje voor 3000 euro gekocht?
Ik kom zelf uit brazilie, heb er gewoont en van het minumum geleefd met mijn familie, maar ik kan mij niet voorstellen dat je daar bewust voor kiest...
ps. tap je het internet af ofzo? |
|