ReisStart.nl / Brazilië
Home   Informatie   Weer   Forum   Foto's   Filmpjes   Linkpagina

2 paginas:
  Eerste << Vorige < 1 2 > Volgende >> Laatste  

Braziliaans restaurant. Nederlandse prijzen.
Door:
El Gato
- Lid

Datum:
06-02-2010 09:02:02
Ik nodigde gisteravond 3 mensen uit om in Scheveningen wat te gaan drinken. Toen we langs restaurant Rodizio bij het Kurhaus liepen zag ik dat binnen 4 Braziliaanse dansmariekes aan het dansen waren en er een goede sfeer hing. Ik trok daarom de uitgenodigde naar binnen en wou om de stemming erin te brengen meteen een rondje caipirinha geven. Maar vroeg bij het bestellen voor de zekerheid eerst de prijs. 7,50 euro voor 1 caipirinha. Ff een rondje zou me zo maar 30 euro gaan kosten.
Dat een bedrijf lasten heeft en geld wil verdienen begrijp ik wel maar vindt deze bedragen toch ligt overdreven. Binnen 10 minuten stonden we dus weer buiten en zijn we ergens anders wat gaan drinken. Daar betaalde ik voor een rondje bier en wijn net zo veel als voor 1 caipirinha bij Rodizio. Beetje jammer.

nl.wikipedia.org/wiki/Caipirinha
www.rodizio.nu/braziliaans-restaurant/index.html
Door:
T2
- Lid

Datum:
06-02-2010 13:10:14
Hoe hoger de prijzen des te slechter een Braziliaans feest.

Alle Braziliaanse feesten in Nederland die een entree heffen van hoger dan 10 euro voor mannen en 5 euro voor vrouwen, zijn gedoemd te mislukken. Brazilianen blijven dan thuis en dan rest het Nederlandse publiek dat met een biertje in de hand naar een show gaat kijken.

Ik was een keer in een Braziliaans restaurant in Gent. Ligt er een Oosters tapijt op de grond. Gelukkig was het eten goed. Maar voor de rest was er niets dat me aan Brazilie deed denken.

Door:
Rene van Doorn
- Lid

Datum:
06-02-2010 15:27:37
haha El Gato, als jij een feestje thuis geeft moeten de gasten zeker ook allemaal wat mee nemen.
Maar het is prijzig dat klopt, ben met de Kerst bij Rodizio wezen eten, je betaalde p/p
50,00 euro voor het eten, en drinken kwam daar nog apart bij..........
Door:
Maarten van Tilburg
- Lid

Datum:
07-02-2010 01:20:06
Ach, ik reken voor een caipirinha 7,50 reais. Duur zeg je? Ten opzichte van wat ?
Ja, een pe sujo in Brazilie kan het veel goedkoper. Dan krijg je vooral veel water, wat ijs van de benzineomp, en half gewassen glas en misschien een kwart minimaatje lemoen. Geen ober, geen hoge huur, geen belasting, geen airco.

Door:
Paul
- Lid

Datum:
07-02-2010 02:14:34
Bovendien is dat nationale vergif in Nederland veel duurder.
Ik betaalde jaren geleden al een tientje voor een caipirinha in Amsterdam.
Door:
Paul
- Lid

Datum:
07-02-2010 02:16:09
50 euro voor het eten lijkt mij prijzig. Ik heb begrepen dat je bij de Sambakitchen aan de Ceintuurbaan in Amsterdam 25,00 euro betaalt pp.
Door:
Hazel
- Lid

Datum:
07-02-2010 04:57:50
Een flesje Pitû van R$3,50, een paar citroenen voor pak hem beet 1R$ plus voor 0,50 suiker.

Ijs verwaarloosbaar.

Maak je toch al snel zo´n 15 caipirinhas van. Lekkere winst, meer dan een fles bier of een prato feito.

Weet je zeker dat het niet de sambalkithen was Paul? Indische rijsttafel voor 25 EURO.
Door:
El Gato
- Lid

Datum:
07-02-2010 05:53:22
Nationale vergif vind ik wel de juiste uitdrukking want 1 caipirinha gemaakt op basis van Pitû kan ik wel verdragen maar vanaf 3 gaat het niet helemaal goed met mijn bovenkamer en begin ik echt de weg kwijt te raken. De goedkopere cachaca van de eerste distilatie blijft gewoon teringzooi.
Door:
El Gato
- Lid

Datum:
07-02-2010 06:03:18
Quote:
dan rest het Nederlandse publiek dat met een biertje in de hand naar een show gaat kijken

Een opmerkelijk verschil die mij vaker opgevallen is dat zodra een groep Brazilianen rond een tafel bier aan het drinken zijn staat er midden op tafel 1 fles a600 ml met daarom heen een aantal glaasjes. Nederlanders niet bekend met de Braziliaanse gebruiken hebben vaak ieder een eigen fles a 600 ml plus een glaasje voor zich staan.
Door:
Hazel
- Lid

Datum:
07-02-2010 11:01:57
Rondjes geven kennen die Brazilianen ook niet.

Men laat de lege flessen trouwens staan in Braizië rondom het tafeltje zuipende mensen, want na een aantal uurtjes zuipen maken ze gegarandeerd ruzie met de kroegbaas over het aantal verzopen flessen en wie dat allemaal gaat betalen.

Staat vreselijk in mijn ogen, die lege flessen rond de tafeltjes.
Door:
Davidinho
- Lid

Datum:
07-02-2010 13:45:13
7,50 reais. Duur zeg je? Ja dat zeg ik, mag ik dat zeggen? Ten opzichte van wat ? ==> almoço in jouw bistro, prijs van caipirinha in NL, prijs van 1 liter cachaça en een paar citroenen en een schepje suiker met wat ijsblokjes, minimum salaris in Brazilië.

Maar gelijk heb je, ook bij jou moet de schoorsteen roken. Dus als jij Copacabana prijzen hanteert en als jouw gasten dit willen betalen, waarom niet?
Door:
El Gato
- Lid

Datum:
07-02-2010 15:45:21
De meeste Nederlandse en andere niet Braziliaanse horeca uitbaters die ik in Brazilie heb leren kennen hanteren hogere prijzen dan hun Braziliaanse concurrenten waarmee ze een selectie creëren van gasten die minder op de penning hoeven te passen zoals bv toeristen. Ik neem aan dat ze een meer faire prijzen bereken gebaseerd op de werkelijke kosten en behoefte aan winst. Daarnaast het personeel netjes betalen en sowieso hogere kosten hebben omdat ze uit een land van overvloed komen en daarom minder goed dan Brazilianen in staat zijn hun uitgaven zo laag als mogelijk te houden. Veel Brazilianen houden eerder de marktprijzen van hun omgeving aan en hopen met kwantiteit te overleven. Bestel je bij een Braziliaanse uitbater bier krijg je uit gewoonte meestal een 600 ml fles voorgeschoteld. Nederlandse uitbaters zullen je sneller kleine flesjes geven omdat er op deze manier meer aan een gast verdient kan worden.
Door:
El Gato
- Lid

Datum:
07-02-2010 16:04:33
Ik ging een x bij pizzeria Galigula in Pipa eten en een bediende vertelde me dat zijn werkgever de verhoging aan servicekosten voor het personeel zelf houd. Ik heb begrepen dat men in Brazilie alleen servicekosten in rekening mag brengen als het op de menukaart vermeld staat.
Aangezien ik het in dit restaurant niet op de kaart zag staan heb ik bij het afrekenen geweigerd deze te voldoen en dit bedrag ff later onder de tafel aan deze bediende gegeven.
Door:
Hazel
- Lid

Datum:
07-02-2010 16:21:56
En als je net begint te eten, komt er zo´n jankert met een mikrofoon en valse loeiharde boxen op het podium je eten bederven, waar je later ook nog voor moet betalen omdat het met kleine lettertjes op het menu staat.
Door:
Maarten van Tilburg
- Lid

Datum:
07-02-2010 16:53:17
Natuurlijk, Davidinho, er zit een veel grotere winstmarge op dan op een dagschotel. En dat moet ook, want eten moeten we allemaal (ook de mensen met minimum) maar caipirinha is geen noodzakelijke levensbehoefte.
Als het nou zo zou zijn dat je 50 caipirinhas per dag verkoopt, dan kan de prijs veel lager zijn, en toch nog aardige winst maken. Of liever gezegd: dan kan je nog steeds de rekeningen betalen, en de salarissen, en de huur, de contador en wat al niet.
Maar dat is dus niet het geval. Je verkoopt maar een enkele caipirinha, maar je moet wel redelijk verse citroenen in voorraad houden.

Mijn ogen gingen redelijk open toen we vorig jaar in een restaurant aten. Behalve dat ze idioot veel vroegen voor hun slechte kwaliteit (een vis leek op gebakken schoenzool, R$26) was de caipirinha R$12. Dan heb je het inderdaad over Copacabana prijzen.

Toen we drie jaar geleden begonnen, waren onze prijzen _veel_ te laag. Simpel: de vaste en variabele lasten waren hoger dan de omzet. En dan had ik de afschrijving op de inventaris nog niet eens meegerekend. Dat is foute boel dus.

Het probleem was dus, om de prijzen te verhogen zonder al te veel klanten te verliezen. Of, beter, het aantal klanten te verhogen, maar dan niet onder het gedeelte van de bevolking die niets te makken heeft.

Ik heb niets tegen mensen met een laag salaris, zolang die mensen leuke mensen zijn. Maar ik had vaak genoeg wel een probleem, want de klassen in Brazilie mengen heel moeilijk. Als mijn bar vol zat met mensen die R$10 over de hele avond besteedden, bleven de mensen die het tienvoudige kunnen betalen vaak genoeg weg.
Het idee van de buurtkroeg bleek hier gewoon niet te werken. Daarom ben ik gestopt met de happy hours, veel en lang werken voor bijna niks.

De taferelen die Hazel beschrijft ken ik. Niet leuk.

De tradities en gewoontes zijn hier anders. Voor bier gebruik ik glaasjes van 200 ml, niet de Europese maat van 300 ml. Delen van een blikje cola of bier is hier ook heel gewoon, het hoeft niet eens een grote fles te zijn. Maar, eerlijk is eerlijk, hoger opgeleiden doen dat toch veel minder vaak.

Door:
Maarten van Tilburg
- Lid

Datum:
07-02-2010 17:12:27
@Gato:

Je beschrijft het goed, gringo´s hanteren hogere prijzen (en selecteren, misschien ook wel daardoor). Ze moeten wel.
Ik denk persoonlijk dat je als gringo weinig kans hebt om met een illegaal restaurantje wat bij te verdienen. En met illegaal (onerbetaald) personeel.
Het is ook een andere manier van zakendoen. Brazilianen, is mijn sterke indruk, laten zich leiden door geruchten en overdreven verwachtingen. En met een planning die vaak niet veel verder gaat dan de volgende dag.

Ik maak het dagelijks mee. Niet alleen concurreer ik al jaren met een boutequim om de hoek (die in drie jaar vier keer in andere handen is overgegaan, telkens met het idee dat er wel 50 klanten per dag zouden komen, de werkelijkheid is 10).
Een andere kreeg een erfenis, investeerde met geleend geld een ton in een restaurant met 70 plaatsen, heeft en staf van 11 man, maar zit dagelijks tegen een lege zaak aan te kijken.

Dat gaat dus niet lang goed.

Door:
Davidinho
- Lid

Datum:
07-02-2010 21:24:58
@ Maarten
Duidelijk verhaal.

In de lanchonete wAar ik altijd eet varieerde de almoço prijs van R$ 6 tot R$ 8 voor een (simpele) doch goed gemaakte schotel. Laatste tijd is de prijs R$ 8= en is de kwaliteit wat minder toch is het drukker dan ooit. Het valt me op dat mensen niet altijd even prijsbewust zijn. Eén persoon uit de bediening is wegbezuinigd waardoor de wachttijd 30 min bedraagt voor een lunch. dat is teveel en nu zie ik wel de klanten weglopen.

Goed dat je met afscrhijvingen werkt en niet alles op cashflow baseert. Het duurt m.i. 1 tot 2 jaar voordat je ziet of je echt toekomst hebt.
Door:
Gaúcho
- Lid

Datum:
08-02-2010 13:22:54
Quote:
Door:
Hazel
- Lid

Datum:
07-02-2010 11:01:57 Rondjes geven kennen die Brazilianen ook niet.

Men laat de lege flessen trouwens staan in Braizië rondom het tafeltje zuipende mensen, want na een aantal uurtjes zuipen maken ze gegarandeerd ruzie met de kroegbaas over het aantal verzopen flessen en wie dat allemaal gaat betalen.

Staat vreselijk in mijn ogen, die lege flessen rond de tafeltjes.

FOUT!!!!! In Salvador als ik daar was in mijn geliefde pleintje kreeg ik genoeg rondjes. Wat dat betreft is men daar dan anders dan wat jij gewend bent.

Nooit maar nooit heb ik een keer ruzie gehad of meegemaakt over van hoeveel te betalen betreffende gedronken blikken bier. Flessen verkopen ze niet want is reuze onhandig. Ik als ik daar ben geef ook rondjes weg en krijg evenwel hetzelfde terug. Dus Hazel helaas deze keer kan ik je niet gelijk geven.
Door:
Maarten van Tilburg
- Lid

Datum:
08-02-2010 15:44:00
Quote:
Flessen verkopen ze niet want is reuze onhandig

Onhandig is het misschien, maar ze verkopen het zeker wel. Er zijn klanten die het prefereren.
Bij een groepje zijn die grote flessen ook niet zo onhandig.
Door:
sven
- Lid

Datum:
08-02-2010 19:51:00
7.50 euries voor een caipirinha, zo vreemd is dat niet. Een flesje 51 is minimaal 10 keer zo duur als een fles 51 hier in Brazilie.

2 paginas:
  Eerste << Vorige < 1 2 > Volgende >> Laatste  

Reactie plaatsen
Bericht:
Uw naam:
Uw email adres:
Anti-spam:
Vul de onderstaande code ter controle rechts in.
Forum, Anti-Spam code

Nieuwbrief: Wilt u lid worden van onze nieuwsbrief?
Ja Nee