Wat zijn jullie ervaringen met het verzekeren van een auto in Brazilie?
Ik merk dat er nogal wat verschil zit in de aanbiedingen.
Het gaat om een Fiat Uno (Mille) uit 2001, de offertes liggen tussen de 400 en 900 (!!) reais per jaar.
Wat ook raar is dat men niet eens vraagt naar hoeveel jaar je een rijbewijs hebt of schadevrij rijdt. Men kijkt alleen naar het type auto, uit welk jaar die is en hoe populair deze bij het dievengielde zou zijn.
Heeft iemand goede/slechter ervaringen met verzekeraars dan hoor ik dat graag.
De hoogte van de premie hangt natuurlijk ook van de dekking af. Als je schade + diefstal neemt, kom je vaak op het dubbele uit.
Bij mij kwam die volledige op ruim 3000 reais uit, dus diefstal heb ik weggelaten omdat ik hem alleen thuis (in de garage) en bij de pub in het zicht heb.
Hangt volgens mij het meest af hoe populair de auto is/hoe vaak die gestolen wordt. Heb me laten vertellen dat een gol verzekeren bijv niet de moeite waard is omdat de premie absurd is.
Vervangwaarde van de Mille is pak hem beet $12.000. Is behoorlijk populair onder het dievengilde dus missschien toch maar wel meenemen in de verzekering. Van buren en kenissen begrijp ik dat premie tussen de 4 en 10% van de vervangingswaarde gangbaar is.
Het is jammer dat er hier nog geen websites zijn zoals independer.nl. het is toch wel een gepuzzel.
Zelf uitzoeken is denkelijk een klus. Dat is met ziektenkostenverzekeringen ook zo.
Ik heb als klanten mensen die een verzekeringskantoortje hebben. Die hebben het precies uitgezocht. Officieel zijn ze van Itaú, maar mijn verzekeringen zijn bij Sul America terechtgekomen, die waren goedkoper.