ReisStart.nl / Brazilië
Home   Informatie   Weer   Forum   Foto's   Filmpjes   Linkpagina

Ongehuwd verklaring legaliseren
Door:
Ramon
- Lid

Datum:
20-02-2010 03:38:14
Beste lezers van dit geweldige forum

Ik heb een paar vragen hierover. Ik ben Nederlander, mijn vriendin is Braziliaanse en we verwachten een kindje. De bevalling gaat waarschijnlijk in Nederland plaatsvinden. Ondanks dat het erkennen van de ongeboren vrucht niet perse in Brazilie hoeft te gebeuren, willen we in ieder geval de ongehuwdverklaring rond hebben, zodat de erkenning bij geboorte in Nederland direct geregeld kan worden.

In eerste instantie gaan we met twee onafhankelijke getuigen (wat is de definitie van een onafhankelijke getuige kun je je afvragen, maar dat terzijde) naar het cartorio. Dit gestempelde document moet daarna eveneens gestempeld worden door een vertegenwoordiger van het Braziliaanse Ministerie van Buitenlandse zaken.

Nu mijn vragen:
Aangezien er geen telefoonnummer vermeld wordt op de website www.mre.gov.br/index.php?option=com_content&task=view&id=1383 (Arquivo Histórico, Biblioteca en Mapoteca hebben we niet nodig neem ik aan)

- Dien ik een afspraak te maken?
- Wat zijn de openingstijden?
- Zo te zien is het een groot complex, enig idee bij welke 'afdeling' we moeten zijn?
- Dient m'n vriending naast de ongetrouwdheidsverklaring van het Cartorio nog andere documenten mee te nemen (naast haar CPF, Identidad en paspoort)?

Als dit geregeld is en we naar het Nederlands Consulaat in Rio gaan, dient dit document dan vertaald te zijn door een beedigd vertaler?

Ok tot zo ver even, wederom bij voorbaat hartelijk dank. Ik zal zeker regelmatig anderen op dit forum helpen met hun vragen, indien ik daar het antwoord op weet natuurlijk!
Door:
Ramon
- Lid

Datum:
21-02-2010 03:54:24
Iemand?
Door:
Davidinho
- Lid

Datum:
21-02-2010 13:29:40
brazilie.reisforum.nl/topic/19937/1/adres-braziliaans-ministerie-van-buitenlandse-zaken?.html
Door:
Sjors
- Lid

Datum:
22-02-2010 15:29:52
Ramon,
De afdeling in Rio is 's ochtends open. Vanaf 09:00 tot 12:00 meen ik. Je hoeft geen afspraak te maken. Gewoon bij de receptie melden dat je komt voor legaliseren documenten.Je/jullie moeten zelf ook identiteitsdocumenten bij je hebben (paspoort, ID). Waaschijnlijk kun je de volgende dag pas afhalen.

Voor de ongehuwdverklaring: misschien een geboortecertificaat. Kan nooit kwaad bij je te hebben. Maar vraag gewoon na bij cartório.

Onafhankelijk betekent bij cartório geen familie 1e, 2e graad.
Door:
Maarten van Tilburg
- Lid

Datum:
22-02-2010 16:26:19
De moeilijkheid in Brazilie is dat je niet altijd weet waar je moet zijn. Een geboortebewijs haal je bij een ander cartorio dan een bewijs van huwelijkse staat (ik weet het, omdat wij destijds die ronddgang moesten maken, mijn vrouw moest haar vader vragen waar ze geregistreerd stond).
Voor die ongehuwdenverklaring moet je waarschijnlijk zijn bij het 1o officio, wat in Rio in de buurt van het busstation Castelo is (maar niet Forum).
Door:
Sjors
- Lid

Datum:
22-02-2010 21:41:56
Een segunda via van je geboortebewijs kun je alleen ophalen (of bestellen) bij het cartório waar je bent ingeschreven als baby. Bij elk cartório kun je baby inschrijven bij geboorte.

Voor ongehuwdverklaring kun je ook terecht bij elk cartório.

Voor legaliseren handtekening, en nog een aantal andere zaken kun je in Rio maar bij een aantal aangewezen cartórios terecht. elk cartório kan jou vertellen waar je moet zijn in elk van die gevallen. Gewoon een willekeurig binnenlopen en vragen.
Door:
Maarten van Tilburg
- Lid

Datum:
22-02-2010 22:25:07
We heben het over verschillende dingen.

Mijn vrouw moest haar geboortebewijs halen bij een bepaald kantoor omdat het (nog) niet in de computer was opgenomen. Ze moesten daadwerkelijk een foliant uit de kast halen. En dat boek staat dus alleen daar.

Idem voor de ongehuwdenverklaring. Was ook een groot boek, alleen aanwezig op dat kantoor dat ik noemde. Ze schreven nog bijna de verkeerde bladzij over ook.

Voor mensen die jonger zijn (en waarvan de gegevens is een computerbestand staan) zal het beter gaan. Maar dan nog kan je niet overal terecht, denk ik.

Wat handtekeningen betreft, tegenwoordig kan je de handtekening deponeren op kantoren waar ze een vingerafdruk (electronisch) kunnen nemen. Het valideren van de handtekening van iemand anders (reconhicemento) kan bij mijn weten alleen op het cartorio waar die handtekening is gedeponeerd.
Door:
Ramon
- Lid

Datum:
23-02-2010 02:08:03
@Sjors: een van de getuigen is de zoon van haar zus, tweedegraads dus, dus ik begrijp dat dat niet gaat lukken. Geluk bij een ongeluk was dat vandaag de tweede getuige niet kwam opdagen bij het cartorio, dus gaan we het later opnieuw gebeuren, met andere getuigen dus. Haar geboortecertificaat heeft mijn vriendin gelukkig in de kast liggen, maar dat zal ik zeker meenemen naar het Braz. Minist. van BuZa in Rio.

Thanks boys!
Door:
Sjors
- Lid

Datum:
23-02-2010 12:45:18
Zoon van zus is derde graad. Maar wat zeiden ze bij het cartório? Was het OK? Dan moet je zelf geen problemen maken
Bij ons was het zo dat mijn vrouw haar zus had meegenomen. Dat ging niet lukken.

@Maarten: bestaat er in Brazilie een registratie van ongehuwde staat? Bij mijn weten wordt alleen geregistreerd als men trouwt. En indien men wil aantonen dat iemand ongetrouwd is, dat je dan een verklaring dient te laten opstellen.

Er zal mogelijk wel registratie zijn van scheiding en overlijden van huwelijkspartner. (wat nodig zal zijn bij hertrouwen).

Door:
Maarten van Tilburg
- Lid

Datum:
23-02-2010 22:59:21
@Sjors:

Mijn vrouw was eerder getrouwd, en gescheiden. Vandaar.

Het ging nog bijna mis ook, want toendertijd was scheiden dan wel wettelijk toegestaan (het was lange tijd geheel onmogelijk) maar je mocht niet hertrouwen.
Daar kwamen we pas achter toen we in Rotterdam stonden om ons huwelijk (in Nederland) te laten registreren, en mijn visum aan te vragen. Dat ging niet, zonder "homologacao", een verklaring van een Braziliaanse rechter dat het huwelijk echt ontbonden was, en haar ex toestemming gaf om te hertrouwen.

Hetzelfde verhaal heb ik gehoord van een andere Nederlander, daar gaf de ex uit balorigheid geen toestemming, dus hij moest de moeilijke weg van Uniao Estavel voor het visum.
Door:
Ramon
- Lid

Datum:
24-02-2010 03:43:57
@Sjors: Omdat de tweede getuige niet bijtijds arriveerde hadden we het al uitgesteld. Het cartorio had zelf geen opmerking gemaakt dat de zoon van haar zus niet zou mogen getuigen. Lol, ik wil niet als de eigenwijs van het forum overkomen, maar nu heb ik de discussie met m'n vriendin, die zegt: "Een primo is derdegraads, een sobrinho tweedegraads". Tja Overigens staat vermeld op de site van het Consulaat-generaal te Rio (onderaan de volgende pagina): www.mfa.nl/rio/paspoort_visa_en/reizen_naar/machtiging_tot
'...twee personen die geen familieleden zijn van de betrokkene...'

Maar ik begrijp uit jouw woorden dat als het cartorio geen bezwaar maakt, het Braz. ministerie van BuZa en het Nederlands Consulaat dat ook niet maken?
Anyway, ik zal het consulaat morgen maar weer eens bellen.
Door:
Hazel
- Lid

Datum:
24-02-2010 04:02:50
pik toch gewoon 2 gasten in de kroeg op, beloof hun een paar pingas en je hebt 2 perfecte getuigen.

Als het dan toch familie is dan laat hun zwijgen, nergens is geregistreerd wie de zus of neef of nicht van wie is en Brazilë kennend hebben ze allemaal andere namen.
Door:
Sjors
- Lid

Datum:
24-02-2010 16:25:47
Ramon, aan het consulaat had ik niet gedacht. Goed mogelijk dat zij eisen stellen (geen familie tot xde graad).
Bij terugkomende familienamen zal men heus wel even een vraag stellen. Brazilie is geen Korea, waar maar zes achternamen bestaan.

Schema verwantschappen:
betrokkene
eerste graad: ouder, kind
tweede graad: grootouder, broer/zus, kleinkind
derde graad: overgrootouder, oom/tante, neef/nicht (oomzegger), achterklein-kind vierde graad: neef/nicht (neefzegger)
Door:
Hazel
- Lid

Datum:
25-02-2010 02:50:28
Ik begrijp nog steeds niet wat een ongehuwhdheidsverklaring met de bevalling te maken heeft.
Door:
Sjors
- Lid

Datum:
25-02-2010 15:04:23
Ik herinner me ineens weer dat het NL consulaat problemen maakte van een familielid die de ongehuwdverklaring had mede-ondertekend. Gevolg: opnieuw opstellen en vertalen ($$$). Ze hadden vooraf niet aangegeven dat hier bezwaren tegen waren. We hebben toen twee vrienden gevraagd.

Reactie plaatsen
Bericht:
Uw naam:
Uw email adres:
Anti-spam:
Vul de onderstaande code ter controle rechts in.
Forum, Anti-Spam code

Nieuwbrief: Wilt u lid worden van onze nieuwsbrief?
Ja Nee