ReisStart.nl / Brazilië
Home   Informatie   Weer   Forum   Foto's   Filmpjes   Linkpagina

Taxi Joke geeft hoop op een betere toekomst in de favela's
Door:
El Gato
- Lid

Datum:
04-03-2010 01:33:00
Naar de favela's, de sloppenwijken van Rio de Janeiro, gaat niemand voor zijn lol heen. Regelmatig zijn er hevige schietpartijen tussen politie en drugsdealers, waarbij jaarlijks duizenden burgers, waaronder veel kinderen, om het leven komen. Wie in deze wijken opgroeit heeft nauwelijks toekomst. Soms zijn de scholen maanden dicht en wie door wil leren heeft nauwelijks kans. Taxi Joke, een Amsterdamse taxichauffeur, voert al jaren actie in Nederland om meiden in de favela's van Rio beter onderwijs te geven. En met succes; binnenkort gaan de eerste meisjes naar de universiteit. Vorige week reisde Joke af naar Rio de Janeiro om de meiden te bezoeken.

Hier de uitzending player.omroep.nl/?serid=203

Door:
Sjors
- Lid

Datum:
04-03-2010 15:15:46
Jaarlijks "duizenden burgers" in Rio om het leven door de schietpartijen tussen politie en drugsdealers?

Er gaan overigens behoorlijk wat touristen naar de Favela's voor een favela tour. Voor hun "plezier".
Door:
Maarten van Tilburg
- Lid

Datum:
05-03-2010 01:04:50
Er worden een aantal dingen door elkaar gehaald, geloof ik.

Ik vraag me af hoe taxi joke het voor elkaar heeft gekregen dat het onderwijs opeens zoveel beter werd. Dat de openbare scholen slecht zijn weten we. Dat is niet alleen zo in de favela, en niet alleen voor meisjes.
Door:
Sjors
- Lid

Datum:
05-03-2010 15:36:48
Mogelijk betaalt ze mee om een selecte groep meiden naar een privéschool te sturen of extra onderwijs te laten geven door een ingehuurde leraar/es. Ik ken een ONG die dat doet: kansarme kinderen naar een priveschool sturen. En daarvan is ook een groep al doorgestroomd naar de universiteit (niet allen).
Voor iedereen kan Joke het niet oplossen, maar als een paar meiden er mee geholpen worden, is dat al prachtig. Zouden meer van die Amsterdamse taxichauffeurs moeten doen. Komen ze tenminste eens goed in het nieuws.
Door:
El Gato
- Lid

Datum:
05-03-2010 16:30:08
Ik sprak een x een Nederlander die jaren in het zuiden van Brazilie gewoond heeft. Hij heeft toen vijf jaar lang de studie kosten van een Braziliaanse student betaald. Omdat de student blijkbaar een close relatie had hielp hij zo nu en dan in het weekeinde in het bedrijf van deze Nederlander. Na vijf jaar heeft deze student een rechtszaak aangespannen en gewonnen omdat hij betaling van loon over deze vijf jaar eiste.
Door:
Hazel
- Lid

Datum:
06-03-2010 02:32:17
Bestaan er nog Nederlandse taxi-chauffeurs in Nederland???
Door:
Maarten van Tilburg
- Lid

Datum:
06-03-2010 06:19:44
Nee, die hangen nu de grote jongen uit in Brazilie (zeggen ze)

Reactie plaatsen
Bericht:
Uw naam:
Uw email adres:
Anti-spam:
Vul de onderstaande code ter controle rechts in.
Forum, Anti-Spam code

Nieuwbrief: Wilt u lid worden van onze nieuwsbrief?
Ja Nee