ReisStart.nl / Brazilië
Home   Informatie   Weer   Forum   Foto's   Filmpjes   Linkpagina

Vingerafdrukken; een gerustellende gedachte
Door:
Paul
- Lid

Datum:
17-03-2010 20:07:57
woensdag 17 maart 2010 door Huib Modderkolk (NRC)

Uw vingerafdrukken bij de Franse militaire industrie

Afbeelding van website SAFRAN Group
Weet u nog? Een student uit Utrecht wilde wel een paspoort maar geen vingerafdrukken afstaan voor een databank. Hij stapte naar de rechter.

Deze week stelde Kamerlid Ronald van Raak (SP) Kamervragen over die databank aan de minister van Binnenlandse Zaken. De vingerafdrukken in het paspoort zijn verplicht sinds de Eerste Kamer op 10 juni 2009 een wet daarover aannam. Zie dit achtergrondbericht. Maar wat blijkt? De Nederlandse vingerafdrukken worden beheerd door Sagem Identification, een commercieel bedrijf. Sterker: Sagem is onderdeel van de SAFRAN Group, een Frans luchtvaart-, defensie- en veiligheidsconglomeraat. Zo maakt SAFRAN onderdelen voor luchtmacht, marine en landmacht wereldwijd, bijvoorbeeld infrarood camera’s, motoren en vliegtuigonderdelen. De Franse staat bezit 30 procent van de aandelen van SAFRAN. Uw vingerafrukken komen dus bij de Franse militaire industrie. Een geruststellende gedachte?

Door:
Felix
- Lid

Datum:
18-03-2010 10:01:17
Het kan me echt geen milimeter schelen wie mijn vingerafdrukken heeft. Zelf laat ik ze iedere dag op veel plaatsen achter.
Door:
Paul
- Lid

Datum:
18-03-2010 13:48:46
1)"Wij hebben de dader niet kunnen vinden.
"pak die daar maar, zijn van een Hollander geloof ik", ok bedankt....."

2) Waarom moet ik opnieuw naar Rio,São Paulo of Brasilia?? "Uw vingerafdrukken zijn zoekgeraakt" Zoekgeraakt, hoe kan nu gebeuren?
"Bedrijf waar ze opgelagen lagen is failliet gegaan en heeft ze maar weggegooid"

Door:
Gerard
- Lid

Datum:
18-03-2010 14:07:01
Nou het kan mij wel wat schelen; weleens van identiteitsfraude gehoord ?
Door:
Sjors
- Lid

Datum:
18-03-2010 15:27:49
dank je wel Paul, je hebt ons de stuipen op het lijf gejaagd met die verschrikkelijk realistische voorbeelden. Ik moet er niet aan denken dat het zo zou gaan gebeuren.

Maar eh, waarom zou dat ook niet kunnen gebeuren zonder die vingerafdrukken opgeslagen bij deze of gene?
Door:
Paul
- Lid

Datum:
18-03-2010 15:37:38
nou Sjors,

Dat was ook weer niet de bedoeling.
Maar ik vond het op z'n zachts gezegd nogal een opmerkelijk bericht. Vooral omdat wij nu gigantische afstanden moeten gaan overbruggen met als reden dat het met het nieuwe paspoort allemaal een stuk veiliger/beter is geworden (minder frauduleus)
Bij de overheid kunnen wellicht ook wantoestanden ontstaan maar ik geef toch de voorkeur aan deze laatste, de overheid, deze gaat normaal gesproken ook niet failliet (m.u.v evt. Griekenland dan)
Door:
sven
- Lid

Datum:
18-03-2010 15:46:04
Mijn vingerafdrukken worden bij de Detran bewaard, dat vind ik veel zorgelijker.
Door:
Hazel
- Lid

Datum:
18-03-2010 17:44:55
de mijne bij de Policia Federal
Door:
Davidinho
- Lid

Datum:
18-03-2010 18:33:20
@ Paul
USA (bijna), Griekenland(inderdaad), Dubai (water aan de Arabische lippen, Argentinië (hoe staat het daar nu mee?))etc.

@ Hazel
De mijne ook!

@ Sven
Wat is daar zorgelijker aan?
Door:
sven
- Lid

Datum:
18-03-2010 18:47:12
Ik denk dat een corrupte ambtenaar bij de detran die vingerafdrukken best voor een paar centen verkoopt voor een valse identiteit/rijbewijs. Ik denk dat die kans groter is dan dat de franse regering er wat mee doet.

Bij de detran kan je tenslotte ook via via bekeuringen afkopen voor de helft van de prijs ...
Door:
Davidinho
- Lid

Datum:
19-03-2010 00:31:49
@ Sven
Daar heb je een punt. Hoe zou de toegang tot dit soort data bij de Detran geregeld zijn? Integriteitsbeleid?Zouden ze het kennen?
Door:
Hazel
- Lid

Datum:
19-03-2010 00:46:42
Da's nu juist het mooie van die vingerafdrukken. Die kun je niet vervalsen of verkopen want ze zitten aan je vingers vast. Ze vergelijken die van je paspoort met de die op je vinger en je bent het haasje.

Reactie plaatsen
Bericht:
Uw naam:
Uw email adres:
Anti-spam:
Vul de onderstaande code ter controle rechts in.
Forum, Anti-Spam code

Nieuwbrief: Wilt u lid worden van onze nieuwsbrief?
Ja Nee