Autorijden in Brazilie |
|
Door: Feity & Daft® - Gast
Datum: 09-09-2006 03:11:27 | | @Arno....
Neen, nog nooit een Toyota in bezit gehad....waar was dat overigens? Brasilia?
Wij wonen aan de kust.....Vitória... 4x4 was wel goed.
Nee wij zitten in de IT/internet/mobiele communicatie diensten |
|
Door: Piet van den Engel - Gast
Datum: 10-09-2006 14:42:58 | | Nederlanders woonachtig in Brazilië
Nederlanders die wonen in Brazilië mogen in de eerste 6 maanden een voertuig besturen onder dezelfde voorwaarden als Nederlandse toeristen. Zie rubriek: Nederlandse toeristen.
Bij een verblijf langer dan 6 maanden dient u na deze periode over een Braziliaans rijbewijs te beschikken. Een Braziliaans rijbewijs vraagt u aan bij een DETRAN bureau. U zult een schriftelijke test in het Portugees moeten afleggen alsmede een fysieke (ogen)test en een psychologische test. Een rijexamen hoeft u echter niet af te leggen. Bij een goed resultaat zal een Braziliaans rijbewijs worden afgegeven met een geldigheidsduur van 5 jaar.
Let op
Het is verstandig om uw Braziliaans rijbewijs tijdig aan te vragen. |
|
Door: Piet van den Engel - Gast
Datum: 10-09-2006 14:44:55 | | www.mfa.nl/bra/over_brazilie/autorijden_in |
|
| |
|
|
Door: Arno - Gast
Datum: 10-09-2006 17:21:47 | | Feity en Daft:
Waren Nederlanders met Pousada. Dacht ergens in de buurt van Florionapolis. Zal nog eens kijken of ik link kan vinden.
Nog 'n vraag. Als ik een voertuig bezit, is het kenteken dan persoonsgebonden (zoals bijv. in Duitsland en België) of voertuiiggebonden? Mag ik mijn voertuig bijv. aan derden uitlenen? |
|
Door: Emile - Gast
Datum: 11-09-2006 02:27:43 | | Voertuig staat op jouw naam. Je mag een voertuig ook uitlenen aan derde, alleen de gevolgen staan dan ook op jouw naam. Pas hier mee op. Een vriend van me had zijn auto uitgeleend en die kwam na een bekeuring van de andere persoon boven zijn max. punten. Je kunt wel bewijzen dat jij niet reet op dat moment, maar dan moet de persoon die reet wel mee gaan en verklaring afleggen. En ja, dat laatste is hier in Brazilië moeilijk . Nu, moet hij 4 maanden wachten voordat hij weer officieel mag rijden, dan is hij nl. weer onder het max. punten.
Nee, dan is het in Nederland wel iets beter geregeld 
tot snels |
|
Door: BrazTemp - Gast
Datum: 11-09-2006 03:14:47 | | @Arno en Emile.
Een dubbelzinnige vraag en een dubbelzinnig antwoord.
Een kenteken is gebonden aan het voertuig. Verkoop je je voertuig dan ontvangt de koper dezelfde kentekenplaat. Enige wat aan de plaat eventueel verandert is het gemeenteplaatje.
Een voertuig is gebonden aan een persoon zolang het voertuig op naam van die persoon staat. |
|
Datum: 11-09-2006 04:06:21 | | ja dat bedoelde ik. Wist alleen niet hoe dat heette . Je kunt het i.i.g. uitlenen aan derde met gevolgen |
|
Datum: 11-09-2006 10:05:52 | | In dat geval zou de eigenaar van een autoverhuurbedrijf dus problemen kunnen krijgen als de huurder een bekeuring krijgt.
Als ik het goed begrijp mag ik dus een voertuig kopen en dit uitlenen en/of verhuren aan derden.
Het voertuig is dan wel verzekerd maar eventuele gevolgen (bijv. bekeuring en puntenvermindering) zijn voor de eigenaar van het voertuig.
|
|
Door: rap - Gast
Datum: 11-09-2006 14:44:35 | | Nee Arno, zo werkt dat niet. Als een voertuig een overtreding maakt, krijgt de eigenaar eerst een medeling over deze overtreding van de Detran. Daarin wordt gevraagd wie er gereden heeft. Antwoordt je hier niet op dan gaat men er van uit, dat de eigenaar zelf gereden heeft. Na ongeveer 6 weken volgt dan vanzelf de bekeuring. De autoverhuurbedrijven hebben natuurlijk een getekend contract met alle gegevens van de huurder, inclusief paspoortnummer etc.etc.
Vaak moet je je creditcard nummer geven aan de verhuurbedrijven voor eventuele bekeuringen. |
|
Datum: 11-09-2006 15:20:06 | | Helder Rap, eigenlijk ook een logisch antwoord.
Maar, blijft tweede deel van mijn vraag overeind? Mag ik een voertuig uitlenen/verhuren aan derden?
|
|
Door: Marcel Kersten - Gast
Datum: 11-09-2006 15:32:18 | | Het gekke is dat als ik Brazilie binnen kom ik er altijd om moet vragen want je kunt ook gewoon zo met de auto het land in rijden...(en op zon - en feestdagen ís de RF er niet eens!). Als de RF een buitenlandse plaat zien gaat ze er vanuit dat t een Mercosur/l auto is (en die mogen zo naar binnen). Voor voertuigen van buiten deze handelszone krijg je van de Receita Federal bij binnenkomst een PTI. Je moet dan wel op een toeristenvisum binnenkomen. Geen kosten.Trouwens, in alle landen van de americas werkt dat zo al is t in centraal amerika niet altijd kosteloos |
|
Datum: 11-09-2006 15:34:26 | | As promised!
Toyota is nog te koop. Hij is in principe statenloos - is in 1995 geexporteerd uit Nederland dus je betaalt in elk geval geen houderschapsbelasting,APK en verzekering - maar rij altijd nog met t nederlandse kenteken rond.
Ik heb hem op dezelfde manier in 1999 van een nederlander in Zimbabwe gekocht.
Ik ga a.s. woensdag weer terug naar brazilie waar ik ben gaan wonen en ga dan wel verder met t proces om een braziliaans kenteken te verkrijgen,
Prijs €9500,=
groet,
Marcel Kersten
Pousada do Holandes
Rua Albatroz 553
Bombas-Bombinhas
CEP: 88.215.000
Brazil
Tel.:+55 47 3369 1281
Fax:+55 47 3369 1281
|
|
Datum: 11-09-2006 15:42:26 | | Kom net van Travelmaniacs weekend(www.travelmaniacs.nl) met presentaties van reizigers die per 4x4 of motor over de wereld reizen.
Leuk detail voor diegene die Zuid-Amerika wil doorkruisen met voertuig: je hebt geen carnet de passage nodig (behalve in Equador). Dat betekent dat je met je voertuig ongehinderd alle grenzen over kan.
Kijk ook eens op: www.horizonsunlimited.com zondermeer de meest informatieve site voor (motor)reizigers. |
|
Door: rap - Gast
Datum: 11-09-2006 16:19:58 | | @ Arno,
Uitlenen mag natuurlijk, vandaar dat je van de Detran eerst een formulier toegestuurd krijgt, wie er gereden heeft, als er een overtreding begaan is. Over het legaal verhuren van jou auto, dat weet ik niet. |
|
Datum: 11-09-2006 16:50:52 | | Ah Arno, zoals Rap schrijft uitlenen is geen probleem. Verhuren is vrij logisch. Als jij een verhuufbedrijf hebt, dan kan dat. Maar dan moet je dus eerst een bedrijf opzetten en dan kan jij je auto's verhuren zonder probleem, net als Avis, Budget e.a. Trouwens daar hoeft geen lokatie/bedrijfspand aangekoppeld te zijn. |
|
Door: sven - Gast
Datum: 11-09-2006 17:34:02 | | @Emile
Ik denk dat je dat fout hebt. Ofschoon het om "dienst verlening" gaat, heeft een verhuurder van autoś wel degelijk een locatie of bedrijfs pand nodig. In dit land van vele regeltjes zijn er slechts enkele uitzonderingen voor de regel dat een bedrijf een bedrijfs ruimte dient te hebben. Een "bedrijfje" runnen vanuit huis is in de meeste gevallen onmogelijk. |
|
Door: glen de Sanders - Gast
Datum: 25-09-2006 20:33:31 | | Ben gisteren in rio met mijn auto aangehouden, en omdat ik niet in het bezit was van een internationaal rijbewijs moest ik 540 real boete betalen die ik onder de tavel kon afkopen voor 300 real, terwijl mij gezegt was dat ik geen internationaal rijbewijs nodig heb. Wie kan mij het verwijzen naar een side waar dat ook werkelijk op staat dat ik het niet nodig heb,want ik wil hier graag werk van maken. bedankt glen. |
|
Datum: 25-09-2006 23:30:09 | | Maar je hebt al 300 reais zwart betaald, dus je kunt er geen werk meer van maken. Volgende keer gewoon 540 betalen en dan naar de rechter gaan. Maar 540?!?!?! beetje te veel gabbie, ze hebben je gewoon overheerijk staan uitkleden.
Ik ben in Rio op 1 avond 2x aangehouden, wel samen met mijn vriendin, maar dit ging toen om drugs. Ik moest mijn rijbewijs toen ook laten zien en zei verder dat ik in SP woonde en verder was alles ok, boa noite werd verteld en dat was het.
Maar je moet het zo zien je hebt weer iemand een maand salaris gegeven  |
|
Door: Gerard. - Gast
Datum: 26-09-2006 00:13:57 | | @Emile,
Ik ben ook wel eens aangehouden omdat ik een overtreding terwijl ik ook niet in het bezit was van een geldig rijbewijs.
Als je niet in het bezit bent van een geldig rijbewijs, dan telt iedere overtreding 3x zo zwaar, dus die 540 zou best wel eens kunnen.
Dat was in de staat SP, uit eindelijk heb ik niets betaald en geen multa gekregen, maar dat koste mij 3 uur lullen als brugman. |
|
Datum: 26-09-2006 04:01:57 | | Maar Gerard, je Nederlandse rijbewijs is gewoon geldig zonder enige aanpassing. En anders vind ik het raar dat ik iemands auto in de prak rij (niet mijn schuld) en dat de verzekering van de tegen partij én de PF niks daar over zeggen. Ik heb tig keer mijn rijbewijs moeten laten zien en meerder keren gekopieerd en nooit heeft iemand gezegd dat het geen geldig rijbewijs is.
Maar zoals veel dingen hier, het is altijd vaag.
|
|