ReisStart.nl / Thailand
Home   Wiki   Weer   Valuta   Forum   Foto's   Plattegrond   Ervaringen   Linkpagina


Het is groen en lekker????
Door:
Do
- Lid

Datum:
11-05-2011 23:44:42
Heb 3 jaar geleden en afgelopen maand iets gegeten wat ik erg lekker vond,het is groen? en in verschillende (uitvoeringen)samenstellingen te eten.
Meestal rook ik het maar kon ik het niet vinden.
De laatste maal heb ik het gegeten als desert op een soort crep,nu meen ik me te herinneren dat er " pandang" bij stond maar weet het niet meer zeker,kent iemand van julie dit en zo ja wat is het en wat is de juiste naam???
Door:
Maikel
- Lid

Datum:
12-05-2011 00:01:31
Penang curry ?? meestal bruin rood van saus maar de green curry met kip bestaat ook.
Als dessert zie ik het niet zitten, dat zijn trouwens daar de meeste desserts …
Leuke nagerechten zijn gewoon de natuurlijke varianten van tropische vruchten .
Door:
Do
- Lid

Datum:
12-05-2011 00:23:46
Laatste keer gegeten bij dat befaamde buffet op de 78 verdieping ,was beslist een desert en groen(gift groen) van kleur.
De eerste keer als een soort pannekoek gebakken? op een klein plaatje ,was toen net elastiek,maar wel lekker
Door:
Maikel
- Lid

Datum:
12-05-2011 00:40:29
Het gaat hem dus niet om de lekkere Penang curry ( met varkensvlees of kip)

Jaja, heb al kikkerdril desserts geproefd. Heel groenig /kleurloos en te zoet.
Maar hoe het spul heet zal ik napluizen in het weekend dan krijg ik een Thaise keukenprinses ( heuhg … familiale relatie over de tuinvloer) zij heeft ooit dat kikkergedoe op het menu gezet.


Door:
Do
- Lid

Datum:
12-05-2011 00:59:05
Als het kikkerdril zou blijken te zijn wil ik het niet weten!! (maar denk het niet)hoop ik.
Heb afgelopen zondag al een steek gerecht in frankrijk gegeten,en ja het zat ook weer in een creps gevouwen,maar hiervan weet ik zeker dat het een hamburger was met alles erop en eraan
Door:
Thaimo
- Lid

Datum:
12-05-2011 09:45:35
haha Do, ik blijk ook eens iets gegeten te hebben waarvan ik achteraf dacht dat het maar goed was dat ik het niet wist.

Kleine ratjes als satéstokje en gefrituurde miereneieren.

Er schijnen ook van die keiharde, ietwat platte nootachtigen te zijn, ze staan wel eens op schaaltjes in restaurantjes of bar, vooral in het noorden zie je het vaker. Het is net een krokant notenschilletje wat je eet. Ook dit blijkt van een insect te zijn..

Sorry, weet niet wat je bedoelt, dacht ook aan de Penang in eerste instantie
Door:
aap
- Lid

Datum:
12-05-2011 10:55:17
Ik ben niet zeker, misschien hoort het hierna volgende meer in het cafe thuis?

Wat bepaald of je een dier wel of niet eet? Insecten hebben een lage aaibaarheidsfactor,veel mensen eten ze niet. Honden en katten, de aaibaarheidsfactor is hoog. Veel mensen eten ze niet. Koeien, varkens, hebben een hoge aaibaarheidsfactor, iedereen eet ze. Varkens zijn ook nog eens zeer slim.

Ik heb ooit eens in één maaltijd in China hond en kat gegeten. Zonder dit te weten. Hond was lekker, kat niet. Ben ik nu een dierenhater? nee niet echt. Als je wilt dat mensen minder vlees eten moet je denk ik verplichten dat mensen voor ze vlees mogen kopen een soort van certificaat moeten halen. Bij het verkrijgen hiervan hoort het zelf doden en slachten van een dier. (naar keus, varken, kip, koe, geit, hond of kat) Een ieder zal merken dat geen dier wil sterven. In NL zijn we behoorlijk hypocriet. We kopen geen vlees als duidelijk zichtbaar is waar het van afkomstig is. Koeie tong, not done, varkenspoot, not done.

Niet weten wat je eet? was het lekker? Smaakt de biefstuk je. Of is de karbonade beter? Of misschien de kipfilet?

Ooit wel eens een koe zijn biefstuk (de billen, de spieren waarmee hij springt in de wei) zien gebruiken? Ooit wel eens een varken zien genieten van het ruiken aan je handen, het kwijlen van genot dat iemand hem aandacht geeft? dat zijn de karbonades die we eten..... Ooit wel eens een kip in een boom van 10 meter hoog zien vliegen? dat zijn de kipfilet die we allemaal zo lekker vinden.

En ik weet het, ook ik ben hypocriet. Mijn eigen dieren smaken me niet. Maar ik eet vlees. En ik besef heel goed dat vlees van bewegende dieren afkomt, die heel goed affiniteit met mensen kunnen vertonen. Maar om nu te zeggen, het heeft me gesmaakt, maar als ik geweten had waar het vandaan kwam, of wat het was, nee dat zul je mij nooit horen zeggen.

Een hele grote kans dat ik nu afgeschoten wordt op dit forum. Nu, dan mogen jullie mij opeten ook!

Mensen willen dieren eten. Geen dier wil gegeten worden.

Eet smakelijk!

Arjen.
Door:
Jimboichi
- Lid

Datum:
12-05-2011 13:05:43
Ik denk dat je inderdaad 'pandan' bedoelt. Het felgroene vindt je o.a. terug in pandancake (bruine cake met felgroene binnenkant) en Thaise geleisnoepjes (op basis van kokosmelk).

Voor voorbeelden zie resp.:

images.smulweb.nl/recepten/1376610/low_res/pandanP.JPG

en

www.thaifoodandgoods.co.uk/ekmps/shops/thaifood/images/lobo-thai-coconut-agar-dessert-mix-60g.-141-p.jpg

Zit ik een beetje in de juiste richting?
Door:
templeflower
- Lid

Datum:
12-05-2011 14:15:06
inderdaad ik moest ook ineens aan Pandan denken. Vaak wordt het gebruikt als smaakmaker en is een beetje felgroen als denk ik soms het is te mooi groen. als ik het goed zeg komt het van bladeren. Ik maak zelf vaak Pandan cake, maar je hebt ook pandan rijst gewoon te koop in de welbekende supermarkt, persoonlijk vind ik dat je de smaak daar niet gauw bij proeft maar ruiken doe je het zeker.
Door:
Do
- Lid

Datum:
12-05-2011 23:55:01
JAAA volgens mij is het dat,dus toch geen kikkerdril (was het wel zo,,toch lekker,,)
Bedankt,nu nog een aderesje voor de smeerbare vorm dan kan ik zelf mijn creps maken,+natuurljk de recepten van Jimboichi.
Maikel ken je dit ook? vind jij vast ook lekker (denk ik)
Door:
Maikel
- Lid

Datum:
13-05-2011 01:45:12
Do, de verwijzing naar ‘kikkerdril’ was maar een beeldtaal. Die licht groene glanzende bolletjes kreeg ik als desert in het dure ( ??) Benjarong klasse restaurant van Dusit Thani /Bangkok. Ik hou natuurlijk van de Thaise keuken … maar hun desertjes spreken me minder aan omdat ze vaak te zoet zijn.
Door:
templeflower
- Lid

Datum:
14-05-2011 09:53:23
Do, ik haal veel ingredienten bij de toko; hier hebben ze pandan pasta (smaakversterker) en essece en meerdere gerechten met pandan erin verwerkt. Wat jij beschrijft lijkt mij een soort pindakaas maar dan met pandan smaak, zelf heb ik het nog nooit gezien maar dat wil niet zeggen dat het er niet is.
Door:
Do
- Lid

Datum:
14-05-2011 21:58:24
zal eens gaan zoeken bij een toko,als ik heb gevonden wat ik zoek laat ik weten of het heeft gesmaakt zoals ik bedoel.(herinner)
Door:
H.Numan
- Lid

Datum:
16-05-2011 08:29:21
Je eerste beschrijving was nogal lastig. Het is groen en het ...

Wat jij gegeten hebt is iets met pandang. Een soort van vanille-achtige smaak. Wordt meestal groen gekleurd geserveerd.
Door:
engladDob
- Lid

Datum:
11-09-2017 19:44:38

Reactie plaatsen

Het is niet mogelijk voor niet geregistreerde leden om een bericht te plaatsen op dit forum. U kunt in het linker menu inloggen of een gratis gebruikers account aanmaken.